troszczymy się bardziej

Wyróżnia nas to, że nasza usługa jest kompleksowa

– Wkrótce obejmiemy projekt asset managementowy dużego obiektu handlowego – mówi Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM. Firma jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2017 CEE Edition.

Jesienna edycja Shopping Center Forum odbędzie się 27-28 września w Centrum Konferencyjnym Expo XXI w Warszawie. Właśnie tego dnia w jednym miejscu spotkają się wszyscy, którzy decydują o rozwoju rynku centrów handlowych w regionie CEE.

Retailnet.pl: – Wzięli Państwo udział w wiosennej edycji SCF 2017. Czy przeprowadzone podczas Forum rozmowy okazały się owocne?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Obie edycje Forum dla firm, które aktywnie działają na rynku to obowiązkowe imprezy a ich wymiar jest wielowątkowy w relacjach wynajmujący – najemca. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu, możliwości spotkania się i wymiany doświadczeń. Cały zespół zajmujący się wynajmem powierzchni jest zawsze obecny na Forum i zawsze ta praktyka przynosi konkretne efekty w postaci zawartych umów dla naszych Klientów. Ale to też okazja do budowania bliższych relacji na przyszłość poprzez poznanie potrzeb i planów najemców na najbliższe lata. Te potrzeby się zmieniają tak samo jak zmieniają się obiekty i jeśli nie teraz to być może będzie pole do współpracy za jakiś czas. Dlatego ważne aby zawsze być blisko ogólnie pojętego rynku. To również doskonała okazja do spotkań z dostawcami rozwiązań w obszarze zarządzania obiektami i porównywania rozwiązań i ofert, które też mają wpływ na wyniki generowane przez obiekty.

Retailnet.pl: CREAM wyróżnia to, że oferuje nie tylko usługi związane z zarządzaniem obiektami handlowymi...

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – To prawda. Zarządzamy zarówno nieruchomościami handlowymi, jak i biurowymi. Generalnie wyróżnia nas to, że nasza usługa jest kompleksowa. Dla naszych inwestorów instytucjonalnych i funduszy private equity prowadzimy w zasadzie cały wachlarz potrzebnych usług. Są to nie tylko zarządzanie, czy asset management, ale także leasing, marketing, obsługa księgowa, czy obsługa prawna. Właściwie możemy zaoferować każdą usługę związaną z nieruchomościami komercyjnymi.

Retailnet.pl: Która z tych usług jest tą najważniejszą dla CREAM?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – W zasadzie najważniejsza jest ta, która jest potrzebna klientowi. Niektórzy klienci potrzebują asset managementu, inni mocnego zespołu leasingu, a jeszcze inni obsługi księgowo-finansowej "uszytej" i zorientowanej na nieruchomości. Na pewno dla nas najistotniejsze są te usługi, w których dzisiaj jesteśmy najmocniej wyspecjalizowani. Asset management, leasing, zarządzanie i marketing to zdecydowanie nasze najmocniejsze gałęzie.

Retailnet.pl: Prowadzona przez CREAM działalność obejmuje zarówno galerie handlowe, centra typu "convenience", obiekty multi-funkcjonalne, obiekty biurowe i nieruchomości typu stand-alone. Co jest najtrudniejsze w prowadzeniu tak zróżnicowanej działalności?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Generalnie cały rynek jest wymagający. Rozwój organizacji i budowanie nowych produktów jest mocno angażujące, a oczekiwania ze strony klientów oraz najemców są bardzo wysokie. Ale mamy świadomość tego, jak ten rynek funkcjonuje z każdej strony. Uczestniczymy w projektach doradczych dla wielu podmiotów na różnych etapach "życia projektu" więc mamy mocną bazę danych. Ponieważ wiemy jak rynek funkcjonuje od strony praktycznej, możemy bardzo dobrze przygotować każdą ofertę. Każda z nich jest "uszyta" na miarę i mocno sprecyzowana.

Retailnet.pl: W portfolio CREAM znajduje się 26 nieruchomości handlowych zlokalizowanych na terenie całej Polski, wskaźnik komercjalizacji wynosi 99 proc. To bardzo dobry wynik.

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Właściwie przez cały czas utrzymujemy ten poziom, choć standardem rynkowym jest od 3 do 5 proc. wakatów. U nas tylko pojedyncze lokale są w tej chwili niewynajęte, co pokazuje, że mimo trudnych czasów, generalnie świetnie sobie radzimy.

Retailnet.pl: Flagowymi inwestycjami CREAM są Galeria Askana i Galeria Wisła. Jakie zmiany wprowadzane są obecnie w ramach Galerii Wisła?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Galeria Wisła niedługo będzie miała już 8 i pół roku i mimo, że dobrze się "starzeje", to konieczne było jej odświeżenie. Obecnie pracujemy nad relokacją food courtu. Mamy już pozwolenie na budowę, zabezpieczyliśmy większość najemców. Nowy food court będzie składał się z 5 lub 6 lokali i będzie "wychodził" na galerię. Projekt jest imponujący. Wprowadzamy nowoczesny design, mocne oświetlenie. W strefie tej pojawi się tzw. common table, czyli wielki stół, przy którym będzie można razem spędzić czas i zjeść posiłek. Cały projekt wygląda bardzo interesująco i odbiega od tradycyjnego sposobu aranżowania tego typu przestrzeni. Idziemy z duchem czasu, a dedykując poszczególne strefy konkretnym grupom klientów sprawimy, że food court stanie się pretekstem do przyjścia i spędzenia czasu w galerii. Wszystkie prace zostaną zakończone w III kwartale 2017 roku.

Oprócz zmian w strefie food courtu, pracujemy również nad wprowadzeniem do galerii dużego, atrakcyjnego najemcy z branży fashion. Szczegółów jeszcze nie mogę zdradzić.

Retailnet.pl: A co z Galerią Askana? Jakie prace są tu prowadzone?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – W Galerii Askana prowadzimy końcowe prace związane z relokacją food courtu. Podpisaliśmy już umowy z czterema z pięciu najemców, trzech z nich już funkcjonuje na terenie galerii. Food court został przeniesiony z parteru na pierwsze piętro, dzięki czemu zwiększy się liczba klientów na piętrze. Równocześnie realizujemy drugą inwestycję – otwarcie największego w Gorzowie salonu sieci H&M. Otwarcie już niedługo, bo pod koniec maja.

Obecnie jesteśmy w trakcie przedłużania 5-letnich umów. W ostatnim czasie zakończyła się gruntowna modernizacja kina Helios, który przedłużył umowę z nami na kolejne 10 lat. Modernizacja objęła m.in. technologię projekcji oraz nowy projekt wnętrza, które w bardzo atrakcyjny sposób nawiązuje do historii Gorzowa.

Wyjątkowy efekt osiągnięto dzięki oznaczeniu sal kinowych logotypami gorzowskich kin, które niegdyś funkcjonowały w mieście. Galeria Askana jest na tyle ciekawym i mocnym projektem, że najemcy chętnie w nim zostają. Mamy bardzo dużo zapytań o zamianę lokali na większe, co dla nas jest sygnałem, że najemcy funkcjonują tu bardzo dobrze. Jeśli projekt jest dobrze prowadzony, to chętnych na wynajęcie lokalu nie brakuje.

Retailnet.pl: Nad jakimi jeszcze projektami aktualnie pracuje CREAM?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Jeśli chodzi o nowości, to nie mogę jeszcze zbyt wiele zdradzić. Wkrótce obejmiemy projekt asset managementowy dużego obiektu handlowego. Zajmiemy się remontem, leasingiem i stroną marketingową. Obiekt przejdzie kompletną rewitalizację, nadamy mu zupełnie nowe oblicze. Jestem przekonany, że będzie to stabilny projekt na długie lata i będzie sukcesywnie zwiększać swoje wyniki.

Poza tym aktywnie działamy w sferze inwestycyjnej. Rozmawiamy z wieloma inwestorami na temat kilku projektów, gdzie naszą rolą będzie prowadzenie zarządzania, leasingu i asset managementu. Nowe projekty i dalszy rozwój są wpisane w DNA naszej firmy. Oczywiście w każdy proces trzeba włożyć mnóstwo pracy ale nie ma innej możliwości jeśli zakłada się osiągnięcie maksymalnych wyników.

Retailnet.pl: Pod koniec marca 2017 r. po wielu latach oddał Pan w ręce Michała Małeckiego zarządzanie Działem Komercjalizacji CREAM. Co było przyczyną tej decyzji?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Moim zdaniem Michał Małecki zasługiwał na awans, bowiem bardzo dobrze orientuje się w tym temacie i potrafi świetnie zarządzać zespołem. Przekazanie w jego ręce Działu Komercjalizacji wynikało także ze zmian w strukturze własnościowej CREAM. Zostałem udziałowcem firmy, co spowodowało, że mam nieco inne obowiązki. Konieczne było przekazanie części odpowiedzialności w ręce osób, które – mam nadzieję – wykonają tę pracę lepiej niż ja.

Retailnet.pl: Jakie obowiązki czekają na Pana w związku z nową funkcją?

Grzegorz Mroczek, v-ce prezes CREAM: – Do moich zadań będą należały przede wszystkim budowanie bazy nowych kontraktów, rozwijanie szeroko rozumianego asset managementu oraz rozwijanie usługi doradztwa w zakresie nieruchomości, które także prowadzimy.

Rozmawiała: Ewelina Nawrot.

Wyróżnia nas to, że nasza usługa jest kompleksowa